Επιστήμονες δημιουργούν έξυπνο μετρητή που βάζει τέλος στο άγχος φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων

10 Οκτωβρίου, 2025

Μηχανικοί στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Riverside (UCR) ανέπτυξαν μια νέα, πιο έξυπνη μέθοδο για την εκτίμηση της αναμενόμενης απόδοσης μιας μπαταρίας ιόντων λιθίου υπό δυναμικές, πραγματικές συνθήκες, μια ανακάλυψη που θα μπορούσε να ανακουφίσει σημαντικά το άγχος φόρτισης που έχουν οι κάτοχοι ηλεκτρικών οχημάτων.

Η τεχνολογία αυτή ονομάζεται State Of Mission (SOM). Ενώ οι παραδοσιακές ενδείξεις μπαταρίας εμφανίζουν την ποσότητα της ενέργειας που έχει απομείνει στην μπαταρία ως ποσοστό, το SOM λειτουργεί αρκετά διαφορετικά προβλέποντας το αν η μπαταρία μπορεί να ολοκληρώσει μια εργασία σε ένα real life σενάριο.


Συνδυάζει φυσικοχημικές και θερμοδυναμικές αρχές με τη μηχανική μάθηση για να συνυπολογίσει μεταβλητές όπως το υψόμετρο, η θερμοκρασία περιβάλλοντος, η κίνηση στον δρόμο αλλά και το στυλ οδήγησης. Οι ερευνητές έχουν δοκιμάσει το SOM με σύνολα δεδομένων από την NASA και το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, και έχει αποδειχθεί ικανό στη μείωση των σφαλμάτων πρόβλεψης που σχετίζονται με την τάση της μπαταρίας, τη θερμοκρασία και την τρέχουσα κατάσταση φόρτισης.

Η τεχνολογία λοιπόν έχει την δυνατότητα εξαλείψει την αβεβαιότητα που συνδέεται με τη λειτουργία συστημάτων που κινούνται με μπαταρία, όπως η οδήγηση ηλεκτρικών οχημάτων, η πτήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών που λειτουργούν με μπαταρία ή οι εγκαταστάσεις οικιακών μετατροπέων για ηλιακούς συλλέκτες.

 

Για παράδειγμα, το SOM μπορεί να σας βοηθήσει να προσδιορίσετε αν το ηλεκτρικό σας όχημα μπορεί να διανύσει 100 χιλιόμετρα ανηφορικά με την τρέχουσα κατάσταση της μπαταρίας, ενώ το παραδοσιακό σύστημα που υπάρχει σε όλα τα οχήματα παρέχει μια αυτονομία βάσει του ποσοστού ενέργειας που έχει μείνει στην μπαταρία. Αυτό μπορεί πρακτικά να φέρει επανάσταση στον σχεδιασμό των ταξιδιών με ρεαλιστικές προβλέψεις αυτονομίας ειδικά για κάθε ταξίδι.

Δεδομένου ότι το SOM χρησιμοποιεί ένα υβριδικό μοντέλο που συνδυάζει τον παραδοσιακό υπολογισμό με τις περιβαλλοντικές συνθήκες και τη μηχανική μάθηση, απαιτεί πολύ περισσότερη υπολογιστική ισχύ από ό,τι προσφέρουν επί του παρόντος τα ελαφριά συστήματα διαχείρισης μπαταριών.

Η ομάδα στο UCR εργάζεται για τη βελτιστοποίηση της απόδοσης του SOM, ώστε να μπορεί να λειτουργήσει με ηλεκτρικά οχήματα, drones και άλλες εφαρμογές, αλλά η πραγματική εφαρμογή μάλλον θα αργήσει να βρει τον δρόμο της προς τα αυτοκίνητά μας.

Πηγή

Huawei skin banner L

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/matrixlife/public_html/wp-includes/functions.php on line 5471