Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε επίσημα νόμο για την απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2035. Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στην επιτάχυνση της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα.
Η νέα νομοθεσία, η οποία αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας της ΕΕ για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, αναφέρει ότι μέχρι το 2035 οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να επιτύχουν 100% μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα μπορούν να πωλούνται νέα οχήματα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα στο μπλοκ των 27 χωρών.
Με 340 ψήφους υπέρ, 279 κατά και 21 αποχές, οι νέοι κανόνες θέτουν επίσης μια πορεία για πιο άμεσους στόχους μείωσης των εκπομπών. Τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που θα πωλούνται από το 2030 θα πρέπει να ανταποκρίνονται σε μείωση των εκπομπών κατά 55% και 50%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021. Ο προηγούμενος στόχος για τις εκπομπές του 2030 για τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται ήταν 37,5%.
Ο νόμος έγινε για πρώτη φορά αποδεκτός από τους διαπραγματευτές των χωρών της ΕΕ, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Οκτώβριο του περασμένου έτους, οπότε η έγκριση της Τρίτης επικυρώνει απλά την απόφαση η οποία αναμένεται να έχει πλήρη ισχύ από τον Μάρτιο.
Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη αρχίσει να προετοιμάζονται για αυτή τη μετάβαση. Η Volkswagen δήλωσε πέρυσι ότι η μάρκα θα παράγει μόνο ηλεκτροκίνητα οχήματα στην Ευρώπη μέχρι το 2033, ενώ και η Audi δήλωσε επίσης ότι θα σταματήσει να παράγει πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μέχρι το 2033.
Ωστόσο υπάρχουν και κατασκευαστές που αντιδρούν στις αποφάσεις αυτές όπως για παράδειγμα η Renault. Η Γαλλική εταιρεία έχει δηλώσει ότι θα επιδιώξει την παράταση του προτεινόμενου σχεδίου για την απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης στην ΕΕ τουλάχιστον μέχρι το 2040, ώστε να μπορεί να παρέχει πιο προσιτά αυτοκίνητα στους αγοραστές.
Αυτή είναι κατά την γνώμη μας μια λογική κίνηση. Βλέπετε τους κατασκευαστές premium οχημάτων δεν του ενδιαφέρει ιδιαίτερα η τιμολόγηση γιατί έχουν συγκεκριμένο target group στο οποίο απευθύνονται.
Έτσι η Porsche δεν ενδιαφέρεται για μια άνοδο της τάξεως των 10 χιλιάδων ευρώ σε κάποιο όχημά της λόγω της ακριβής τεχνολογίας των μπαταριών, ενώ για την Renault αυτό το αυξημένο κόστος είναι απλά καταστροφικό.
Ως αποτέλεσμα της αντίδρασης αυτής η τελική συμφωνία που εγκρίθηκε την Τρίτη θα λέγαμε ότι είναι αρκετά ευέλικτη και λαμβάνει υπόψιν και τις μικρές αυτοκινητοβιομηχανίες που παράγουν λιγότερα από 10.000 οχήματα ετησίως, ώστε να μπορούν να διαπραγματευτούν και να θέσουν τους δικούς τους όρους.