Ποια είναι η πραγματική αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου τον χειμώνα;

6 Ιανουαρίου, 2023

Σκέφτεστε να αγοράσετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο αλλά η μεγαλύτερη ανησυχία σας είναι η αυτονομία της μπαταρίας; Δεν έχετε και άδικο, μιας και η φόρτιση ενός αυτοκινήτου μπορεί να διαρκέσει έως και αρκετές ώρες, κάτι που μπορεί να κάνει το ταξίδι σας ένα μικρό βασανιστήριο!

Το θέμα είναι ότι ακριβώς όπως και στα βενζινοκίνητα, είναι αδύνατο να προβλεφθεί ακριβώς πόσο μακριά θα φτάσει ένα ηλεκτρικό όχημα γιατί κάθε οδηγός είναι διαφορετικός. Κάποιοι έχουν πιο «βαρύ» πόδι, άλλοι κάνουν υπέρ χρήση του κλιματισμού ενώ σημαντικό ρόλο παίζει και η διαδρομή. Γιατί πως να το κάνουμε, άλλο να οδηγείς στην Αττική οδό και άλλο να ανεβαίνεις στα Ζαγοροχώρια!


Η Tesla είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων και διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο οχημάτων με μερικές από τις καλύτερες εμβέλειες στον κλάδο. Για παράδειγμα το βασικό AWD Model X ισχυρίζεται ότι έχει εμβέλεια 560 χιλιομέτρων!
Όπως συμβαίνει με όλους τους κατασκευαστές, οι ισχυρισμοί της Tesla είναι ενδεικτικές για το τι θα πρέπει να βλέπετε λίγο-πολύ από πλευράς εμβέλειας σε καθημερινή βάση, αλλά η πραγματική απόδοση μπορεί να διαφέρει ανάλογα με έναν συνδυασμό παραγόντων. Όταν πρόκειται για βενζινοκινητήρες, η χιλιομετρική σας απόδοση μπορεί να επηρεάζεται από πράγματα όπως ο τύπος του καυσίμου που χρησιμοποιείτε, το υψόμετρο, η τυπική σας διαδρομή, οι οδικές συνθήκες και οι συνήθειες οδήγησης.

Όσον αφορά τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, όλοι οι επιμέρους παράγοντες, όπως η κατανομή των διαδρομών στον αυτοκινητόδρομο και στην πόλη, η μέση ταχύτητα και επιτάχυνση και οι οδικές συνθήκες, μπορούν να διαδραματίσουν μεγάλο ρόλο στην αυτονομία σας. Ωστόσο, ο κρύος καιρός μπορεί επίσης να αποτελέσει πολύ μεγαλύτερο παράγοντα στη συνολική εμβέλειά σας, ειδικά σε σύγκριση με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ξεκινώντας με κανονικές συνθήκες οδήγησης και χωρίς ακραία καιρικά φαινόμενα, οι δοκιμές του Edmunds τοποθετούν το Tesla Model X Long Range – το οποίο ισχυρίζεται ότι η αυτονομία του είναι κοντά στα 530 χιλιόμετρα – σε μια πραγματική εμβέλεια 473 χιλιομέτρων . Αυτό σημαίνει ότι το Model X Long Range διανύει σχεδόν 10% λιγότερα χιλιόμετρα με πλήρη φόρτιση από αυτά που ισχυρίζεται ο κατασκευαστής. Η Tesla έχει από τότε αναβαθμίσει τη σειρά Model X και δεν πωλεί πλέον το Model X Long Range, αλλά αυτός ο αριθμός 10% είναι λίγο πολύ συνηθισμένος όταν πρόκειται για την Tesla. Όπως διαπίστωσαν οι δοκιμές του InsideEVs, η Tesla υπερεκτιμούσε σταθερά τις εκτιμήσεις της εμβέλειας του οχήματός της κατά περίπου 10-12%.


Οι μπαταρίες των EV δεν λειτουργούν το ίδιο αποτελεσματικά στο κρύο, οπότε η Tesla συνιστά στους οδηγούς που πρόκειται να οδηγήσουν σε υπερβολικά κρύες συνθήκες να χρησιμοποιούν τόσο την μπαταρία όσο και τον κλιματισμό της καμπίνας κατά την διάρκεια της φόρτισης για να προετοιμάσουν το όχημα για την οδήγηση. Αυτό ζεσταίνει την καμπίνα – και, κυρίως, την μπαταρία – έτσι ώστε το όχημα να μπορεί να αποδώσει όσο το δυνατόν καλύτερα, χωρίς να θυσιάζει την αυτονομία για να κρατήσει τη μπαταρία ζεστή.

Το Recurrent μάλιστα ανέβασε και έναν πίνακα με τις αναμενόμενες αυτονομίες στο κρύο αρκετών δημοφιλών ηλεκτρικών οχημάτων που αξίζει την προσοχή σας.

Σύμφωνα με τις δοκιμές κρύου καιρού της Recurrent, ένα Tesla Model X 75D παρουσίασε απώλεια 15 λόγω του κρύου καιρού. Με βάση αυτές τις πληροφορίες, μπορείτε να περιμένετε ότι ένα σημερινό Model X με AWD των 560 χιλιομέτρων θα έχει εμβέλεια περίπου 500 χιλιόμετρα όταν είναι καινούργιο, και πιο κοντά στα 420 χιλιόμετρα σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Όχι άσχημα, αλλά σίγουρα όχι και αυτό που θα περίμενε κανείς βάση των ισχυρισμών του κατασκευαστή.